Noul Cod fiscal si noul Cod de procedura fiscala
DESCRIERE
A doua editie a lucrarii prezinta textele actualizate la zi ale noilor coduri – fiscal si de procedura fiscala – care au intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2016, inclusiv modificarile de ultima ora aduse prin Legea nr. 358/2015 privind aprobarea O.U.G. nr. 50/2015pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal si a Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, publicata in M. Of. nr. 988 din 31 decembrie 2015.
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (publicata in M. Of. nr. 688 din 10 septembrie 2015) este redata in forma deja completata si modificata prin O.U.G. nr. 41/2015 (M. Of. nr. 733 din 30 septembrie 2015), O.U.G. nr. 50/2015 (M. Of. nr. 817 din 3 noiembrie 2015) si O.U.G. nr. 57/2015 (M. Of. nr. 923 din 11 decembrie 2015) si este impartita in 11 titluri cu o structura nu mult diferita de aceea a vechiului cod.
Printre cele mai semnificative modificari aduse de Titlul II – Impozitul pe profit – se numara reducerea impozitului pe dividende de la 16% la 5%, masura aplicabila chiar incepand cu anul 2016, si nu din 2017, astfel cum s-a preconizat initial. In schimb, alte masuri de relaxare fiscala a caror aplicare a fost amanata pana in 2017 sunt eliminarea impozitului pe constructii („taxa pe stalp”), cu sediul materiei in titlul X, si a „supraaccizei” la carburanti (nivelul accizelor poate fi consultat in anexele 1 si 2 ale titlului VIII din cod). Probabil cea mai importanta masura de relaxare fiscala este scaderea TVA in doua etape, de la 24% la 20%, din 2016, apoi la 19%, din 2017. In aceeasi materie a TVA, o noutate absoluta si cu impact general introdusa prin O.U.G. nr. 50/2015 priveste aplicarea din 2016 a unei cote de 9% pentru livrarea apei potabile si a apei pentru irigatii in agricultura.
In privinta impozitului pe veniturile microintreprinderilor, prin O.U.G. nr. 50/2015 au fost operate modificari de ultima ora, ce vizeaza cresterea de la 65.000 la 100.000 de euro a pragului pana la care o persoana juridica poate fi considerata microintreprindere si introducerea de cote de impozitare diferite, intre 1% si 3%, in functie de numarul de salariati.
Printre noutatile din materia contributiilor sociale, cu sediul in titlul V, se gasesc masuri precum majorarea contributiei individuale la pensii, prin marirea bazei de calcul, contributie plafonata insa la 5 salarii medii brute pe economie, pentru veniturile din activitati independente, inclusiv pentru persoanele fizice salariate, sau aplicarea cotei de 5,5% pentru contributiile de asigurari sociale de sanatate pentru toate categoriile de venituri, inclusiv in cazul veniturilor obtinute din dividende, dobanzi sau drepturi de autor de catre persoanele salariate incepand cu 1 ianuarie 2017. Totodata, este introdusa obligatia persoanelor fizice care nu realizeaza venituri si nu sunt incluse in categoriile exceptate de a plati contributii de asigurari sociale de sanatate.
In privinta impozitelor si taxelor locale, incluse in Titlul IX, legiuitorul a decis eliminarea taxelor majorate progresiv pentru proprietarii mai multor cladiri rezidentiale. De asemenea, impozitul pe cladiri este reglementat diferit, nu doar in functie de calitatea proprietarului, persoana fizica sau persoana juridica, ci si in functie de destinatia cladirii (rezidentiala, nerezidentiala si mixta). Cota de impozit este variabila, consiliul local avand posibilitatea sa stabileasca prin hotarare procentajul exact, in limitele fixate de legiuitor. De exemplu, in cazul locuintelor, impozitul devine variabil, situandu-se intre 0,08% si 0,2% din valoarea impozabila a cladirii, in functie de hotararea consiliului local.
Avand o dispunere relativ diferita pe titluri si capitole a articolelor, noul Cod de procedura fiscala adoptat prin Legea nr. 207/2015 (M. Of. nr. 547 din 23 iulie 2015) aduce modificari substantiale in raport cu vechea legislatie. Printre masurile in favoarea contribuabililor se numara scaderea nivelului dobanzii, al penalitatii si al majorarii de intarziere, introducerea principiului in dubio contra fiscum, reducerea amenzilor pentru persoanele juridice altele decat contribuabilii mijlocii si mari, prevederea posibilitatii contribuabilului de a sustine oral contestatia administrativa. Alte noutati semnificative ale noului cod sunt introducerea de penalitati pentru nedeclararea obligatiilor fiscale sau prevederea de termene de solutionare a cererilor contribuabililor de 2, 4, respectiv 6 luni. De exemplu, daca organul fiscal nu solutioneaza in termen de 6 luni contestatia facuta actului administrativ fiscal, contribuabilul se va putea adresa instantei de contencios administrativ.
Sunt incluse si modificarile aduse Codului de procedura fiscala prin O.U.G. nr. 50/2015 in materii precum legea aplicabila executarilor silite in curs la data intrarii in vigoare a codului, competenta de solutionare a contestatiilor sau conditiile de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata.
Fiecare dintre coduri este insotit de o tabla de materii si de un index intocmite in sprijinul familiarizarii cititorilor cu noile reglementari.
Limba: romana
Nr.pagini: 664
Dimensiuni:
An aparitie: 2016
Top 10
-Cărți noi
-- 105,00 leiPRP: 111,00 lei
- 99,00 lei
- 118,79 leiPRP: 132,00 lei
Promoţii
-- 17,00 leiPRP: 20,00 lei
- 17,00 leiPRP: 20,00 lei
- 29,75 leiPRP: 35,00 lei
RECENZII