Este Dumnezeu matematician?

thumbthumb
Preț: 35,00 lei
Disponibilitate: în stoc - in stoc
Editura:
Anul publicării: 2011
Pagini: 332
Categoria: Carti Diverse

DESCRIERE

Este Dumnezeu matematician? - Mario Livio

…incepând cu Antichitatea greacă, cunoaşterea lumii s-a legat intim de numere şi de forme geometrice.

Mai mult, cu timpul, gradul de dezvoltare a unei discipline ştiinţifice a fost echivalat cu nivelul ei de matematizare, iar un criteriu esenţial pentru valabilitatea unei teorii a devenit frumuseţea ei matematică.

Cu alte cuvinte, în chip inevitabil, matematica se află în spatele tuturor fenomenelelor pe care ne străduim să le înţelegem.

Dar cum se explică acestă uimitoare eficacitate a ei?

De ce lumea este, în esenţă, de natură matematică?

Acestea sunt problemele pe care le atacă astrofizicianul Mario Livio, unul dintre autorii consacraţi ai literaturii ştiinţifice adresate publicului larg.

Este Dumnezeu matematician? ne poartă prin istorie, matematică, ştiinţă, logică şi filozofie pentru a descrie tabloul celei mai tulburătoare întrebări pe care şi-o poate pune cercetătorul naturii.
…………………………
In acesta carte incerc cu modestie sa lamuresc unele aspecte ale esentei matematicii, precum si natura relatiei dintre matematica si lumea pe care o observam.

Desigur cartera nu se vrea o istorie cuprinzatoare a matematicii, ci urmareste cronologic evolutia unor concepte importante pentru intelegerea rolului matematicii in imaginea pe care ne-o facem despre cosmos.

..... ..... .....

Universul pare sa fi fost conceput de catre un matematician pur. Matematica pare sa fie uimitor de eficienta in descrierea si explicarea cosmosului in intregul lui, ba chiar si a unora dintre cele mai haotice actiuni umane.

Fie ca fizicienii incearca sa formuleze teorii ale universului, analistii bursieri se scarpina in cap pentru a prezice urmatoarea prabusire a bursei, neurobiologii construiesc modele de functionare a creierului sau statisticienii serviciilor secrete militare incearca sa optimizeze alocarea resurselor, cu toti folosesc matematica.

MARIO LIVIO este astrofizician şi lucrează la Space Telescope Science Institute din Baltimore. Munca sa de cercetare îmbrăţişează un domeniu vast din astrofizică şi cosmologie.

A publicat peste patru sute de articole de specialitate, dar ţine frecvent conferinţe pe teme ştiinţifice adresate publicului larg. Este autorul a două cărţi de mare succes – Secţiunea de aur şi Ecuaţia care nu a putut fi rezolvată –, ambele apărute şi în traducere românească la Editura Humanitas.

CUPRINS:

Prefata

Capitolul 1. Misterul

Capitolul 2. Misticii: Numerologul si filozoful

Capitolul 3. Magicienii: Maestrul si ereticul

Capitolul 4. Magicienii: Scepticul si uriasul

Capitolul 5. Statisticienii si probabilistii: Stiinta incertitudinii

Capitolul 6. Geometrii: Socul viitorului

Capitolul 7. Logicienii: Reflectie asupra rationamentului

Capitolul 8. Eficacitate imprevizibila?

Capitolul 9. Despre mintea umana, matematica si univers