Teologia bolii

Teologia bolii
thumbthumb
Preț: 12,00 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil
Anul publicării: 2013
Pagini: 172

DESCRIERE

…în această carte – prima de acest fel în literatura teologică mondială – Larchet redescoperă o perspectivă asupra sănătăţii, a bolii şi a vindecării pe care lumea secularizată în care trăim a pierdut-o cu totul din vedere.

Redescoperă adică adevărata perspectivă, aceea care ţine seama de situaţia noastră de creaturi ale lui Dumnezeu, de realitatea păcatului, dar şi de adevărul esenţial al iubirii nelimitate a lui Dumnezeu faţă de noi şi al mântuirii noastre în Hristos. Pr. Prof. dr. Vasile Mihoc

Fragmente din carte:

…autorul inspirat al Facerii arată că creaţia lui Dumnezeu este bună în întregime (cf Fc 1,31), iar Sf. Părinţi învaţă, cu toţii, că omul însuşi, în starea de la început a firii sale, ignora cu totul boala, infirmitatea, durerea şi stricăciunea.

„Omul trăia în bucuriile raiului [ ... ], posedând integritatea facultăţilor sale, în starea naturală în care fusese creat” , notează Sf. Dorotei de Gaza. El cunoştea, „în trupul său, o sănătate desăvârşită”, afirmă Fer. Augustin.

Iar Sf. Ioan Hrisostom zice: „De vreţi să ştiţi care era starea trupului nostru atunci când a ieşit din mâinile lui Dumnezeu, să mergem în rai şi să-I vedem pe omul acela pe care l-a pus Dumnezeu acolo. Trupul său nu era supus [ ... ] stricăciunii; ca o statuie ce se scoate din cuptor şi care luceşte cu cea mai vie strălucire, el nu cunoştea nici una din aceste infirmităţi pe care le vedem astăzi”.

Şi Sf. Grigorie de Nyssa remarcă faptul că ”boala sau diformitatea nu sunt născute de la început cu firea noastră!”; suferinţa fizică, „încercările trupului, care fac parte din condiţia noastră, numeroasele boli”, omenirea „la început nu le-a cunoscut.

„Omul, mai scrie el, nu avea în el prin fire, nici ca proprietate esenţială legată de natura sa, capacitatea de a pătimi [ ... ], la începutul începuturilor [ ... ], ci numai mai târziu s-a insinuat în el firea pătimitoare. Absenţa suferinţei şi ne stricăciunea trebuie socotite printre numeroasele bucurii pe care el le poseda la început. „Cel ce face menţiune de încercările trupului, care fac parte din condiţia noastră, de numeroasele boli, pe care la început omenirea nu le-a cunoscut, va vărsa încă şi mai multe lacrimi dacă va compara fericirea [originară] cu suferinţa [actuală], relele [îndurate astăzi] cu bunurile [posedate odinioară].

Iar Sf. Maxim Mărturisitorul scrie: „Primul om, luându-şi fiinţa de la Dumnezeu, a venit la existenţă [ ... ] liber faţă de păcat şi de stricăciune, căci nici păcatul, nici stricăciunea n-au fost create împreună cu el”; „schimbarea pentru pătimire, stricăciune şi moarte [ ... ] omul n-o avea la început”.

Această dublă afirmaţie, că Dumnezeu n-a creat moartea şi că omul, în starea sa primară, era ne stricăcios, implică logic că omul, în această stare originară a naturii sale, era şi nemuritor. Numeroase texte patristice par, într-adevăr, să indice acest lucru.

Privită însă mai de aproape, concepţia Părinţilor asupra acestei probleme se dovedeşte deosebit de nuanţată.

Sprijinindu-se pe afirmaţia din Sf. Scriptură că „Dumnezeu, luând ţărână din pământ, l-a făcut pe om” (Fc 2, 7), unii dintre ei, în grija de a distinge creatul de necreat, nu ezită să afirme că trupul omului era de la început şi după natura sa proprie un compus instabil, stricăcios şi muritor.

„Omul era muritor după natura trupului său”, afirmă Fer. Augustin. „Prin natură, omul este muritor, deoarece el este scos din neant”, scrie Sf. Atanasie al Alexandriei, care mai afirmă că, la origine, oamenii „erau de natură stricăcioasă”.

Sf. Ioan Hrisostom notează că, în rai, omul, deşi nu re simţea nici una din tristele necesităţi, era „îmbrăcat într-un trup muritor”. Adeseori, Sf. Părinţi îşi nuanţează exprimarea, spunând că omul a fost creat „spre nestricăciune” sau „pentru nemurire sau că aparţinea naturii sale de a tinde să participe la nemurirea dumnezeiască, sau vorbesc de ne stricăciunea şi nemurirea făgăduite, indicând astfel faptul că această ne stricăciune şi această nemurire nu erau dobândi te definitiv dintr-o dată, aşa cum s-ar fi întâmplat dacă ele ar fi fost însuşiri ataşate însăşi naturii sale.

Aceasta, deoarece ne stricăciunea şi nemurirea primului om se datorau numai harului dumnezeiesc. Imediat după ce l-a făcut pe om din ţărâna pâmântului, Dumnezeu, zice cartea Facerii, „a suflat în faţa lui suflare de viaţă şi s-a făcut omul fiinţă vie” (Fc 2, 7); în această suflare Sf. Părinţi au văzut sufletul, dar şi Duhul dumnezeiesc. Şi, deoarece erau pătrunse de energiile divine, sufletul şi trupul său posedau calităţi supranaturale.

Astfel, Sf. Grigorie Palama notează că harul dumnezeiesc „completa prin foarte multe binefaceri insuficienţa naturii noastre. Prin acest har puteau trupul şi sufletul să fie perfect sănătoase.

„Eram feriţi de boală [ ... ] datorită darurilor primite la creaţie”, remarcă Sf. Vasile”. Tot acest har făcea ca trupul să fie ne stricăcios şi nemuritor. Astfel, Fer. Augustin notează că omul „era muritor după natura trupului său, dar nemuritor prin har”.

Sf. Atanasie spune despre om că trăia o „viaţă nemuritoare”, ca unul care Poseda darurile lui Dumnezeu şi puterea proprie, care-i vine de la Cuvântul Tatălui, şi notează că „oamenii erau de o natură stricăcioasă, dar [că] prin harul participării la Cuvânt” puteau „să scape acestei condiţii a naturii lor”, că „datorită Cuvântului care era cu ei, stricăciunea naturii nu s-ar fi apropiat de ei”.

În virtutea acestui har, Adam se afla deci într-o condiţie foarte diferită nu numai de cea a altor fiinţe vii din natură, ci şi de condiţia omenească aşa cum o cunoaştem noi acum.

Tocmai această condiţie privilegiată, superioară, este numită „rai”. Pentru a indica acest acces, prin har, la o condiţie superioară, Sf. Părinţi, tâlcuind textul din Facere (2, 8), subliniază că omul n-a fost creat în rai, ci că a fost pus acolo de Dumnezeu şi disting clar raiul de restul pământului. Această condiţie privea nu numai sufletul, ci şi trupul…
 

Limba: Romana
Nr.pagini: 172
Dimensiuni:
An aparitie: 2013

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0709 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.